share

Flere søger inspiration på sociale medier inden køb

Hver tredje forbruger følger virksomheder på de sociale medier, og bruger det aktivt til inspiration inden køb. Snapchat og Instagram er de store højdespringere i 2017.

28% følger virksomheder på de sociale medier

I en undersøgelse foretaget af FDIH viser det, at 28% følger virksomheder
på de sociale medier. Dette er en stigning på 10% i forhold til 2016.

sociale medier statistik

Følger du virksomheder eller personer,
der omtaler produkter, på sociale medier?

Er din virksomhed ikke aktiv på de sociale medier, så er det måske nu, I skal til at i gang. En ny undersøgelse fra FDIH viser, at forbrugerne i højere grad er villige til at følge virksomheder på de sociale medier. I 2017 følger cirka 28% virksomheder på de sociale medier. Et tal der er steget fra 18% i 2016.

Der er derfor tydelige tegn på, at de sociale medier bliver mere og mere kommercielle. Og vi accepterer det. Forbrugerne er blevet vant til, at linjerne er blevet sløret mellem privat og virksomhedsrelateret kommunikation på de sociale medier. Vi finder dermed vores inspiration blandt de mange forskellige sociale medier, der findes i dag.

Instagram, Snapchat og Youtube stormer frem

Der er sket et stort hop i både Instagram og Snapchat, der er med til at hive den generelle statistik op. Hele 55% af de adspurgte bruger Instagram til at følge virksomheder eller bloggere. Instagram har inden for de seneste år introduceret betalt indhold og reklamer, ligesom tracking er blevet væsentligt bedre på dette medie.

Snapchat oplever også stor fremgang i Danmark. Dog er det ikke mange, der på nuværende tidspunkt bruger Snapchat til kommercielt indhold. Der kunne derfor ligge en god mulighed, hvis du som virksomhed gerne vil være first-mover på dette medie. Snapchat er i samme forbindelse ved at åbne op for annoncering, hvilket vi vil fortælle meget mere om, når dette bliver fritgivet.

Hvilke sociale medier bruger du til at følge virksomheder og bloggere?

sociale medier statistik

Hvad er den vigtigste inspirationskilde for dig?

Hvor søger du efter inspiration, når du skal foretage et køb? I denne undersøgelse bliver brugerne spurgt, hvad der er den største kilde til inspiration – den almindelige omgangskreds eller sociale medier?

Det er en overraskende stor del, der bruger sociale medier lige så meget som venner og bekendte. Faktisk bruger 51% sociale medier lige så meget eller mere end deres omgangskreds. Det er derfor vigtigt at have en klar social medie-strategi, så I også kan udnytte det store potentiale, der findes på de sociale medier.

sociale medier inspiration

Vi bruger cookies til markedsføring, personalisering og profilering. Når du er tilmeldt vores nyhedsbrev eller er kunde hos os, indsamler vi også persondata om dig. Ved at benytte hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere